In ons onderzoeksproject is door Judith Conijn in samenwerking met de andere teamleden een (meerdelige) vragenlijst ontwikkeld, in het Engels de 'Wonder-full Education Questionnaire' genaamd, waarmee vastgesteld kan worden in hoeverre het onderwijs op een school de verwondering van de leerlingen stimuleert en in hoeverre de werkomstandigheden en het schoolbeleid dit faciliteren. Dit instrument is vrij te gebruiken onder Creative Commons license Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 4.0 Internationaal. De vragenlijst is hier te downloaden.
In ons onderzoeksproject is door Evelien Broekhof in samenwerking met de andere teamleden de Wonder Chart ontwikkeld, een instrument waarmee het gevoel voor verwondering van kinderen in kaart kan worden. Dit instrument is een vragenlijst bestaande uit 5 narratieve vignetten en 5 video's, met daaraan gekoppeld een serie vragen. Dit instrument is vrij te gebruiken onder Creative Commons license Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 4.0 Internationaal.
Read moreWij bedanken alle onderstaande scholen voor hun deelname aan ons onderzoek:
Democratische School de Ruimte - Soest
De Sprong - Lunteren
Prins Clausschool - Tiel
Ecologische Basisschool De Verwondering - Almere
De Optimist - Almere
De Wereldwijzer - Alphen aan den Rijn
De Hoeksteen - Landsmeer
Vrije School Kennemerland - Haarlem
De Willinkschool - Bennebroek
Matthieu Wiegmanschool - Bergen
Het Driespan - Enkhuizen
Van Linde - Amstelveen
Campus Columbus - Heerhugowaard
De Regenboog - Delft
Oranje Nassauschool - Nijkerk
Julianaschool - Ederveen
Calvalje - Ede
De Zaaier - Terschuur
Paulusschool - Hilversum
OBS De Wilgenhoek - Haarlem
OBS de Voshaar – Haarlo
OBS de Brug – Sint Maartensbrug
RKBS De Prinsenhof – Noordwijkerhout
Montessorischool Leidschenveen - Den Haag
De Verwondering – Monnickendam
Willem van Veenschool – Katwijk
Jenaplanschool De Driehoek - Dordrecht
EBS De Rots - Ede